تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
تبلیغات شما در این بخش قرار خواهد گرفت.
0

انتخابات یکی از صحنه‌های تبلور اراده ملت

  • کد خبر : 12790
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
انتخابات یکی از صحنه‌های تبلور اراده ملت
رهبرمعظم انقلاب در چند دیدار اخیر، بخش مهمی از سخنان خویش را به بحث مشارکت مردم در انتخابات اختصاص دادند که از یک طرف نشان از اهمیت انتخابات دارد و از سوی دیگر اهمیت حضور مردم در نگاه ایشان را نشان می‌دهد.

یادداشت از ندا فرمایشی

به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، رهبرمعظم انقلاب در چند دیدار اخیر، بخش مهمی از سخنان خویش را به بحث مشارکت مردم در انتخابات اختصاص دادند که از یک طرف نشان از اهمیت انتخابات دارد و از سوی دیگر اهمیت حضور مردم در نگاه ایشان را نشان می‌دهد.

انتخابات یکی از بارزترین و برجسته ترین شکل اعلام حضور شهروندان هر کشوری در حمایت از نظام حاکم و تاثیر گذاری در نحوه اداره کشور  و اعلام نظر و اراده  مردم است. بنابراین وقتی مردم در انتخابات با مشارکت بالا رای می دهند، در واقع اعتماد خود به سیاست ها و برنامه های کلان کشور را اعلام می‌کنند.

در ایران اسلامی که الگوی حکومتی از دو پایه اصلی تشکیل شده است، شاخص جمهوریت آن در انواع انتخابات مردم از شورای شهر تا ریاست جمهوری و انتخابات نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی متبلور است و حتی رهبری جامعه نیز به صورت غیر مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شود، لذا باید گفت که انتخابات نماد روشنی از مردم سالاری است که در کنار شاخص  اسلامیت، رویکرد و متن این جمهوریت را تعیین می کند و از ترکیب  این دو مردم سالاری دینی شکل می گیردکه باید در تمام ارکان نظام به هر دو شاخص اهمیت تمام داده شود.

مرور مواضع رهبر معظم انقلاب نیز نشان می‌دهد که ایشان بر حضور پر شور و انتخاب اصلح تاکید کرده اند و همواره از حق انتخاب مردم در تمامی دوره ها استقبال کرده و در  تمامی انتخابات ها، بدون ابراز مواضع در خصوص کاندیداها، مردم را به استفاده از این حق خود که در قانون اساسی نیز به آن تصریح شده است، دعوت کرده‌اند. ایشان  فارغ از سلیقه های سیاسی همه ایرانیان را  دعوت به حضور و استفاده از حق خود برای تعیین سرنوشت کشور کرده اند، لذا از روزهای آغازین انقلاب یکی از مهمترین ارکان حاکمیتی بر دوش مردم بوده و این مردم هستند که از طریق شرکت در انتخابات خواسته‌های خود را در نظام دنبال می کنند.

نکته حائز اهمیت در ایران اسلامی این است که انتخابات و مشارکت مردم در آن، مهمترین سرمایه اجتماعی نظام است. با آنکه ما در  هر انتخاباتی شاهد ظهور فرصت ها و یا بروز آسیب هایی هستیم، اما در نهایت مشارکت حداکثری مردم خواست نظام و رهبری است. چرا که رکن جمهوریت در ایران، یک امر تاثیرگذار و تعیین کننده است و به هیچ عنوان خاصیت فقط تبلیغاتی ندارد. دلیل این امر را حتی می توان در زاویه هایی که در مواردی بین منتخبان مردم بروز می کند، ملاحظه کرد و چه بسا در مواردی رسانه های معاند سعی می‌کنند ارکان حاکمیتی را متمایل به یک نامزد نشان دهند و در نهایت فرد دیگری رای می‌آورد.

این نشان می‌دهد که هم انتخابات واقعی است و هم انتخابات در سلامت برگزار می‌شود. بنابراین به رغم تبلیغات گسترده‌ای که این روزها از سوی رسانه‌های دشمنان انجام می گیرد تا مردم را از شرکت در انتخابات ناامید کنند.

پس انتخابات یکی از صحنه‌های تبلور اراده ملت و آزمونی برای انتخاب نمایندگانی است که قرار است به وکالت از مردم در چارچوب گذاری اداره امور و حل مسائل کشور، ایفای نقش کنند. در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ظاهرِ قضیه انتخاب نمایندگان حوزه انتخابیه شهر محل سکونت برای نشستن چهار‌ساله روی صندلی نظارت و قانون گذاری مجلس شورای اسلامی است اما حقیقت آن است که اتفاق مهم‌تری در حال رخ دادن است؛ در روز یازده اسفند امسال نه فقط نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شهرهای مختلف کشور، انتخاب می‌شوند بلکه پایه‌های شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در طول سال‌های آینده و چگونگی گذار از مشکلات موجود در این عرصه‌ها، توسط مردم بنا گذاشته می‌شود و میزان تحقق این اهداف، رابطه تنگاتنگی با میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد. «اگر حضور پُرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملّی را نشان میدهد، این انگیزه‌ی ملّت ایران را برای حضور در صحنه نشان میدهد؛ انگیزه‌ی ملّت ایران و وحدت ملّی، قدرت ملّی به وجود می‌آورد؛ قدرت ملّی موجب امنیّت کشور میشود؛ وقتی کشور امنیّت پیدا کرد، آن‌وقت علم در آن کشور پیشرفت میکند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی میرسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل میشود؛ مشارکت یک چنین معجزه‌ای میکند. انتخابات در کشور تحوّل ایجاد میکند .

هر‌چه‌قدر حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای می‌تواند معجزه‌آفرینی کرده و به سرعت پیشرفت کشور جان تازه ببخشد، ضعف مشارکت در انتخابات یازده اسفند، امکان حل مشکلات کشور را کاهش و مسیر رشد و بالندگی کشور در عرصه‌های گوناگون را دچار اختلال می‌کند.

 

لینک کوتاه : https://www.salaambaazaar.ir/?p=12790
محل قرار گیری تبلیغات شما

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها