به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، حجتالاسلام والمسلمین قاسم روانبخش در بازدید خبرنگاران از روند اجرای پروژه آزادراه قم، افزود: بخش جنوبی این آزادراه به طول ۷۴ کیلومتر در محدوده قم در حال اجراست و بخشهای دیگر آن نیز در استانهای همجوار پیشرفت قابل ملاحظهای دارد.
وی اضافه کرد: این طرح بهعنوان یکی از کلیدیترین پروژههای ملی در حوزه حملونقل، بهطور مستمر در حال پیگیری است.
بهکارگیری فناوری نوین بتنآرمه
وی با اشاره به روش نوین روسازی در این پروژه، گفت: در این آزادراه بهجای آسفالت از بتنآرمه استفاده شده که یکی از جدیدترین فناوریهای روز دنیاست و تاکنون بهصورت محدود در کشور تجربه شده است؛ عمر مفید این روش ۵۰ تا ۶۰ سال است و برخلاف آسفالت، در برابر گرما، ترکخوردگی و فرسایش مقاومت بسیار بالایی دارد.
روانبخش افزود: با توجه به فراوانی تولید سیمان در کشور، استفاده از روسازی بتنی میتواند هزینههای نگهداری جادهها را بهطور چشمگیری کاهش دهد؛ بهویژه در محورهای گرمسیری مانند هرمزگان که دمای بالا موجب تخریب سریع آسفالت میشود.
پروژهای مطالعاتی برای دانشگاهها
وی با بیان اینکه اجرای این روش یک الگوی جدید در کشور است، گفت: این پروژه اکنون به یک مدل مطالعاتی تبدیل شده و گروههای دانشگاهی از نقاط مختلف کشور برای بررسی و تحقیق، از این مسیر بازدید میکنند.
وی حضور خبرنگاران را در انتقال واقعیتهای پیشرفت پروژه مهم دانست و گفت: گزارشهای رسانهای نقش مهمی در امیددهی به مردم و تقویت روحیه مسوولان دارد.
تامین مالی ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی بخش خصوصی
نماینده قم در مجلس درباره روند تامین مالی پروژه نیز بیان کرد: طبق مدل پیشنهادی، ۵۰ درصد هزینه توسط دولت و ۵۰ درصد توسط سرمایهگذار تامین خواهد شد.
پیشرفت فاز دوم و آغاز عملیات روسازی
وی با اشاره به روند اجرای مسیر، گفت: هماکنون ۱۲.۵ کیلومتر از مسیر در حال ساخت است؛ زیرسازیها به پایان رسیده و عملیات روسازی آغاز شده است؛ همچنین اجرای ابنیه فنی شامل پلها نیز بهزودی وارد مرحله اصلی میشود.
آزادراه قم- سلفچگان با مدل مالی نوآورانه در مسیر تکمیل؛ افتتاح ۱۲ کیلومتر در سال جاری
سرمایهگذار پروژه آزادراه قم- سلفچگان- راهجرد نیز در این بازدید، گفت: ۱۲ کیلومتر از آن تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید؛ این پروژه با مشارکت سرمایهگذار و سهم ۵۰ درصدی بخش خصوصی، بهعنوان مدلی بیسابقه در کشور، اجرا و نگهداری خواهد شد.
جمشید شیخاکبری با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه، گفت: این محور ۷۴ کیلومتری ۶ بانده، با سه خط رفت و سه خط برگشت و روسازی بتنی در حال اجراست و هدف ما این است که آزادراهی ماندگار و بیعیب در کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به مدل مالی و اجرایی خاص پروژه، افزود: ما ۵۰ درصد هزینه پروژه را سرمایهگذاری کردهایم و تعهد داریم که این پروژه بینقص اجرا و نگهداری شود و در ۲۰ سال آینده مسوولیت نگهداری این محور برعهده ما خواهد بود که تجربهای منحصر به فرد در بخش خصوصی کشور است.
وی به مشکلات مالی و تامین منابع اشاره و بیان کرد: تاکنون حدود یکهزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت گرفته و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر تا پایان آذرماه اضافه خواهد شد.
شیخ اکبری خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای این پروژه اختصاص یافت.
وی ادامه داد: با همکاری بخش خصوصی و سهمی از عوارض آزادراهی تهران – قم، امکان ادامه پروژه بدون نیاز به اعتبارات دولتی فراهم شده است و این مدل میتواند الگوی ساخت و نگهداری آزادراههای جدید در کشور باشد.
وی با اشاره به زمانبندی بهرهبرداری، افزود: ۱۲ کیلومتر از این آزادراه در سال جاری به بهرهبرداری میرسد و ادامه مسیر تا کیلومتر ۳۲ در سال آینده تکمیل خواهد شد.
سرمایهگذار در پایان تاکید کرد: هدف ما ایجاد آزادراهی با کیفیت بالا و ماندگار است که علاوه بر خدمترسانی به مردم، تجربه موفقی برای سایر پروژههای کشور باشد.
این طرح به طول ۷۴ کیلومتر است؛ ۱۲.۵ کیلومتر ابتدایی این طرح از ضلع جنوبی شهرک شکوهیه آغاز میشود و تا تقاطع محور جعفریه ادامه دارد









