تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
تبلیغات شما در این بخش قرار خواهد گرفت.
2

تقاضای کاذب، سکه و ارز را گران کرد/رشد حباب گونه بهای طلا و سکه

  • کد خبر : 10841
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
تقاضای کاذب، سکه و ارز را گران کرد/رشد حباب گونه بهای طلا و سکه
افزایش هیجانی نرخ ارز طی روزهای گذشته در حالی قیمت طلا و سکه را حباب گونه صعودی کرد که اکنون قیمت ها در این بازار مسیر عقب گرد را می پیمایند و طبق پیش بینی کارشناسان دلار به کانال ۴۰۰۰۰ بر می گردد.

 به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، پیش بینی کارشناسان از افزایش هیجانی قیمت ها در بازار طلا و ارز درست از آب درآمد به طوری که نرخ دلار آزاد امروز به کانال ۵۱ هزار تومان بازگشت و سکه طرح جدید نیز با افت شدید قیمت هم اکنون در کانال ۲۸ میلیون تومان قرار دارد.

پس از افزایش قیمت ارز در پی تحولات اخیر منطقه و رسیدن بهای دلار طی روزهای گذشته به بیش از ۵۳ هزار تومان، طلا و سکه نیز متاثر از این افزایش قیمت در مسیر رشد قرار گرفتند، تا جایی که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هفته گذشته در کانال ۲۷ میلیون تومان قرار داشت، دوشنبه هفته جاری با جهش قیمتی به بیش از ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، همچنین طلا ۲ میلیون ۲۵۰ هزار تومانی نیز هر گرم آن در مرز ۲ میلیون و نیم قرار گرفت.

این افزایش قیمت که ناشی از هیجان و ایجاد جو روانی بازار بود، برخی ها را بر آن داشت تا برای حفظ ارزش سرمایه هایشان سمت و سوی بازار را برای تهیه سکه و ارز در پیش گیرند، موضوعی که باعث شد تا سطح تقاضا برای خرید چنین کالاهایی در بازار افزایش یابد و قیمت ها نیز دچار تغییر شوند.

در پی حمله نیروهای حماس به صهیونیستها، بازار طلا، سکه و ارز نیز متاثر از چنین رخدادی با تقاضای بالا مواجه شد، تقاضایی که البته واقعی نبود و خیلی ها با ورود به این بازارها برای خرید طلا و ارز زمینه رشد قیمت ها را در چنین بازارهایی فراهم کردند

تقاضای کاذب، سکه و ارز را گران کرد

این در حالی است که بازار طلا و ارز ماههاست شرایط آرامی را سپری می کنند و حتی با پایان یافتن ماههای محرم و صفر که معمولا جشن ها شروع و عقد و عروسی ها برگزار می شود نیز بازار طلا تا حدودی خالی از تقاضای مناسب بود، اما از ابتدای هفته جاری و در پی حمله نیروهای حماس به صهیونیستها ورق برگشت و بازار طلا، سکه و ارز با تقاضای بالا مواجه شدند، تقاضایی که البته واقعی نبود و خیلی ها بدون توجه به عواقب آن اقدام به خرید طلا، سکه و ارز کردند.

در چنین شرایطی کارشناسان اقتصادی به سرمایه گذاران و خریداران سکه و ارز، هشدار دادند؛ افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز در چنین موقعیتی از سر هیجان بوده و مقطعی است، با این وجود تداوم چنین روندی آنطور که منجر به رشد لحظه ای و روزانه قیمت ها طی روزهای متوالی شود، بعید به نظر می رسد و بی شک نرخ ها پس از افزایش غیر واقعی در این بازارها به زودی به شرایط عادی خود بر می گردند.

حال با افت تدریجی قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز، پیش بینی کارشناسان در بازگشت قیمت ها در این بازارها درست از آب درآمد چرا که قیمت این کالاها از روز گذشته مسیر سراشیبی را در پیش گرفته اند به طوری که با کاهش هیجانات در بازار، بهای سکه حدود ۲ میلیون تومان کاهش و دلار نیز همچنین بیش از ۱۵۰۰ تومان افت کرده است، افت قیمتی که موجب شده سیگنال نزول تدریجی نرخ ها را در روزهای آینده به سرمایه گذاران و خریداران ارز، سکه و طلا بدهد.

تقاضای کاذب در بازار طی چند روز اخیر موجب شده است تا قیمت طلا، سکه و ارز بر مدار رشد غیر واقعی قرار گیرند، البته بروز اتفاقات سیاسی که منجر به رشد غیر واقعی قیمت ارز در بازار شد از یک طرف و صعود ۲۱ دلاری قیمت انس جهانی از طرف دیگر موجب شد تا قیمت سکه و طلا افزایشی شود

رشد حباب گونه بهای طلا و سکه

محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه همچنین پیامدهای ناشی از آن در پی تحولات اخیر منطقه (تاثیر گذاری جنگ بین حماس و صهیونیستها بر چنین بازاری)، گفت: بروز اتفاقاتی از این دست، معمولا بازارهای سرمایه گذاری را تکان می دهد، به طوریکه که وقوع جنگ

بین فلسطینیان و صهیونیستها خیلی سریع تاثیر خود را بر بازارهای چون بورس، طلا، سکه و ارز در کشور بر جای گذاشت، آنطور که تالار بازار سرمایه با ریزش تاریخی شدید سهام، قرمز پوش شد و بهای طلا، سکه و ارز نیز با جهش قیمت مواجه شدند.

وی با بیان اینکه شرایط هم اکنون به گونه ای است که نمی توان پیش بینی درستی از وضعیت بازار کرد، گفت: البته تقاضای کاذب در بازار طی چند روز اخیر موجب شده است تا قیمت طلا، سکه و ارز بر مدار رشد غیر واقعی قرار گیرند و حبابی افزایش یابند، هر چند بخشی از رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه طی این روز ها علاوه بر تاثیر پذیری از افزایش قیمت ارز، ناشی از صعود نرخ انس جهانی بوده است که طی چند روز گذشته انس طلا پس از افت قیمت آن در هفته های پیش افزایشی شد ه است، با این وجود بروز اتفاقات سیاسی و بین المللی در خاورمیانه که منجر به رشد کاذب قیمت ارز در بازار شد از یک طرف و صعود ۲۱ دلاری قیمت انس جهانی در چند روز اخیر از طرف دیگر موجب شد تا قیمت سکه و طلا در بازار افزایشی شود.

بازار هم اکنون شرایط با ثباتی ندارد اما این را می توان گفت؛ که بخش عمده رشد قیمت ها در بازار ارز، سکه و طلا هیجانی بوده است و رشد قیمتی که طی روزهای گذشته اتفاق افتاده واقعی نیست، زیرا افزایش میزان تقاضای کاذب باعث شده است تا قیمت ها بر مدار رشد قرار گیرند

بازگشت تدریجی آرامش به بازارها!

این کارشناس و فعال بازار طلا در ادامه اظهار داشت: هر چند قیمت ها در بازار سکه و طلا افزایشی است اما این افزایش قیمت واقعی نیست بلکه حباب گونه رشد کرده اند به طوری که هم اکنون هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حباب دارد و رشد قیمت طلا نیز با حباب همراه است. حبابی که ناشی از رشد میزان تقاضای غیر واقعی از سوی خریداران بوده که این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به نامعلوم بودن ثبات قیمت ها و بازگشت آرامش به بازارهای سرمایه گذاری تصریح کرد: بازارها هم اکنون تحت تاثیر تحولات منطقه بخصوص جنگ میان صهیونیستها با فلسطینیان بوده به طوریکه این رخداد حتی بازارهای منطقه و حتی جهان را تا حدی تکان داده است. در چنین شرایطی نمی توان به مردم توصیه کنیم که وارد بازار بشوند یا خیر، چرا که بازار شرایط با ثباتی ندارد اما این را می توان گفت؛ که بخش عمده رشد قیمت ها در بازار ارز، سکه و طلا هیجانی است و واقعی نمی باشد زیرا رشد میزان تقاضای کاذب باعث شده است تا قیمت ها بر مدار رشد قرار گیرند.

امروز در بازار آزاد قیمت دلار به کانال ۵۱ هزار تومان آمد، هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان شد و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رقم خورد

سکه در کانال ۲۸ میلیون تومان، دلار آزاد ۵۱ هزار ۵۰۰ تومان شد

بنا به این گزارش، بازار طلا، سکه و ارز پس از افزایش حباب گونه و غیر واقعی قیمت ها در روزهای گذشته، هم اکنون مسیر نزول قیمت را در پیش گرفته اند به طوری که امروز در بازار آزاد قیمت دلار به کانال ۵۱ هزار تومان آمد، هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۲ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان شد و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید نیز ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رقم خورد. این در حالی است که پیش‌بینی کارشناسان این است؛ به احتمال فراوان تا روزهای آینده مجددا دلار به کانال ۴۰ هزار تومان وارد شود.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. علاوه بر این در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۱ هزار و ۲۰۷ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۷ هزار و ۴۶۱ تومان رسیده است

منبع. بازار

لینک کوتاه : https://www.salaambaazaar.ir/?p=10841
محل قرار گیری تبلیغات شما

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها