تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
تبلیغات شما در این بخش قرار خواهد گرفت.
0

کمبود نیروی متخصص در استان قم/ضرورت احداث دانشکده توانبخشی و داروسازی در قم

  • کد خبر : 13241
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
کمبود نیروی متخصص در استان قم/ضرورت احداث دانشکده توانبخشی و داروسازی در قم
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این‌که به زودی ۱۲ خودرو وارد ناوگان اورژانس ۱۱۵ می‌شود، اضافه کرد: ۳۵ هزار مترمربع فضای آموزشی کمبود داریم؛ از سوی دیگر نیاز است دانشکده توانبخشی و داروسازی در استان احداث شود

به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، مهدی مصری ظهر سه شنبه در نشست خبری هفته سلامت در جمع خبرنگاران گفت: شعار هفته سلامت امسال، «سلامت خانواده و مردمی‌سازی» تعیین شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: موضوع سلامت خانواده در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفته و برنامه‌هایی در این راستا در حال اجرا است.

وی گفت: طرح پزشک خانواده در سال گذشته از پردیسان آغاز شده و امیدواریم بتوانیم تا تیرماه امسال جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، مردمی سازی سلامت را گامی مهم در راستای تقویت و ارتقا شاخص‌های سلامت برشمرد و گفت: هوشمندسازی فرآیندها در حوزه سلامت می‌تواند امر مهمی در یکپارچه سازی و ارتقا خدمات درمانی باشد.

وی اضافه کرد: در طرح سلامت خانواده، بهبود شاخص‌های سلامت در بعد جسمی، روانی و معنوی مدنظر است که مجموعه این برنامه‌ها موجب تقویت امید آفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهد شد.

مصری اضافه کرد: در طرح سراج تلاش می‌شود تا بهداشت روانی جامعه بهبود یابد و در سال گذشته پایگاهی برای این امر راه اندازی شد که در سال جاری نیز چندین پایگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان قم، ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی به زیر مجموعه‌های خود از جمله کارکنان، پزشکان و پرستاران دارد؛ این در حالی است که از سایر سازمان‌های بیمه گر رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان طلب داریم.

وی با بیان اینکه اگر سازمان‌های بیمه گر بتوانند بدهی‌های خود را به دانشگاه علوم پزشکی قم پرداخت کنند در این صورت مطالبات کارکنان نیز پرداخت خواهد شد گفت: تلاش می‌شود تا نیروهای متخصص در استان قم جذب شوند و در حال حاضر استان قم در برخی از رشته‌ها در رتبه‌های آخر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در سال گذشته رشته فوق تخصص گوارش در استان قم راه اندازی شد و از مهر امسال نیز سه پزشک فوق تخصص غدد اطفال و یک دندانپزشک اطفال برای قم جذب شوند.

کمبود یک‌هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی قم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم  نیز در این جلسه گفت: یک‌هزار و ۵۲۰ تخت در بیمارستان‌های دولتی استان موجود است و بر اساس استانداردها، بیش از یک‌هزار تخت نسبت به جمعیت قم کمبود است تا به وضعیت ایده آل برسیم.

مجید محبی با بیان این‌که کمبود متخصص و پرستار همیشه در قم بوده، افزود: سرانه پرستار به تخت حدود ۱.۱ است و باید به ۱.۴ برسد.

وی با بیان این‌که در بخش پزشکان و متخصصان، کمبودهای متناوبی در تمام تخصص‌ها داریم، ادامه داد: بیش از ۲۰۰ متخصص و بیش از ۳۰۰ پزشک عمومی نسبت به سرانه جمعیت قم کمبود داریم.

وی با اشاره به این‌که وزارتخانه به بهانه نزدیکی قم به پایتخت،‌ پزشک متخصص به این استان اختصاص نمی‌دهد، بیان کرد: سال گذشته ۱۹ پزشک متخصص خانم به قم اختصاص دادند که توانستیم فقط ۱۰ پزشک را جذب نماییم.

به گفته محبی، سال گذشته تعدادی از پزشکان زیرمیزی‌بگیر به دستگاه قضا معرفی شدند و ۶ نفر به دلیل خلأهای قانونی و نبود شکایت خصوصی در برخورد با این پدیده، تبرئه شدند.

وی افزود: در همین راستا، سال گذشته ۶ نفر از پزشکان متخصص از مجموعه دولتی اخراج شدند.

وی با اشاره به این‌که به دلیل بدهی‌ها، دانشگاه در خرید تجهیزات مشکل دارد، تصریح کرد: با تمام مشکلات و کمبودهای موجود،‌ خدماتی که ارائه می‌شود، واقعا چشمگیر است

نظارت دقیق بر جمع‌آوری پسماندهای عفونی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم نیز دراین جلسه با اشاره به نظارت دقیق بر جمع‌آوری پسماندهای عفونی،‌ گفت: بر شرکت‌هایی که اقدام به جمع‌آوری پسماندهای عفونی می‌کنند، نظارت می‌کنیم و کلاس آموزشی نیز برگزار خواهیم کرد.

مجید اصغری افزود: از سوی دیگر افرادی که در این زمینه کار می کنند نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا بیمار نباشند.

وی ادامه داد: همچنین، روش‌های شرکت‌های مسوول در جمع‌آوری پسماندهای عفونی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد تا باعث انتقال عفونت نشود.

وی بیان کرد: آموزش مداوم پزشکان نیز در برنامه قرار داریم تا این قشر با به‌روزترین اطلاعات پسماندهای عفونی عفونی آشنا ‌شوند.

به گفته اصغری، همشهریان می‌توانند برای دریافت نوبت پزشکان در کلینیک‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی قم، با شماره ۳۷۱۴۰ تماس بگیرند؛ تعرفه پزشکان در این کلینک‌ها ۱۳ هزار تومان می‌باشد.

انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های استان موجود است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: از ۲۰ مهرماه سال گذشته به دلیل تغییر سیاست‌های ارزی کشور در زمینه شیرخشک، طی یک ماه تمام انبارها و داروخانه‌های استان مورد رصد قرار گرفت که با افزایش بازرسی‌ها، انبارهایی که اقدام به احتکار شیرخشک کرده بودند شناسایی و به دادگاه معرفی شدند.

هدی ابوالحسنی با تاکید بر این‌که انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های استان موجود است، افزود: از نظر شیرخشک‌های روزانه و رژیمی، از قاچاق شیرخشک جلوگیری شد و یکسان سازی عادلانه صورت گرفت.

تلاش برای رضایت کادر سلامت

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گفت: اولویت اول حوزه توسعه دانشگاه، ارتقاء رضایتمدی کادر سلامت است.

مهدی پوررضا افزود: تلاش داریم امکانات دانشگاه را در راستای رضایتمندی پرسنل ارتقا دهیم که این امر موجبات رضایت بیماران را نیز به دنبال خواهد داشت.

یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه هفته سلامت نامگذاری شده است.

 

لینک کوتاه : https://www.salaambaazaar.ir/?p=13241
محل قرار گیری تبلیغات شما

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها